Haastavat vuorovaikutustilanteet
Yksi työelämän suurimmista haasteista on se, että vaikeista asioista ei osata tai uskalleta puhua. Haastavat vuorovaikutustilanteet ovat monelle esihenkilölle suurin yksittäinen stressitekijä ja samalla ratkaiseva osa johtamiskykyä.
Epäasiallinen käytös, passiivis-aggressiivisuus, manipulointi, vastuun väistely, ristiriidat ja haastavat henkilöstötilanteet ratkeavat, kun vuorovaikutusta johdetaan paineen alla jämäkästi, inhimillisesti ja ammattimaisesti.
Kun johtaja ei puutu haasteisiin, ilmapiiri heikkenee, epävarmuus leviää ja työhön sitoutuminen kärsii. Tämä näkyy organisaatiossa kasvavana vaihtuvuutena ja heikompina tuloksina.
Tämä valmennus vahvistaa johtamista ja vuorovaikutusta niin, että vaikeatkin asiat käsitellään ajoissa. Tuloksena syntyy rohkea ja luottamuksellinen kulttuuri, jossa uskalletaan keskustella ja ongelmat ratkeavat ennen kuin ne kärjistyvät.
Kenelle?
- Johdolle ja esihenkilöille
- HR-ammattilaisille
- Tiiminvetäjille ja projektipäälliköille
- Koko työyhteisöille, joissa kohdataan haastavia tilanteita
- Asiakastyötä tekeville (esim. asiakaspalvelu ja sote-alat)
Mitä saatte?
- Käytännön vuorovaikutusmallit, joilla konfliktit ehkäistään ja ratkaistaan ajoissa
- Johtamisen vaikuttavuus vahvistuu: vähemmän jännitteitä, enemmän sitoutumista
- Säästöjä ja tuloksia: vähemmän vaihtuvuutta, parempi ilmapiiri, vähemmän reklamaatioita
Kehitämme johtamista ja vuorovaikutusta niin, että vaikeatkin asiat käsitellään ajoissa. Vahvistamme luottamusta ja yhteistyötä.
Jo tunnin puuttumattomuus voi maksaa enemmän kuin tämä valmennus.
Mitä valmennuksessa käsitellään?
1. Haastavat vuorovaikutustilanteet
- Mitä tutkimukset ja käytäntö kertovat
- Räätälöidysti case-esimerkkejä ja niihin soveltuvia työkaluja: esimerkiksi tunnekuohunta, vastuun väistely ja selittely, passiivisuus ja vetäytyminen, sosiaalinen myrkyttäminen, puolustava viestintä, haastavat henkilöstötilanteet, kuten palautekeskustelut, varoitukset ja irtisanomiset
2. Tietoisuus omasta toiminnasta
- Itsetuntemus johtamisen perustana
- (Keho)tietoisuustaidot – miten pysyä rauhallisena ja järkevänä
- Negatiivinen kyvykkyys – taito säilyttää toimintakyky epävarmuuden keskellä
- Turvallisuuden rakentaminen vuorovaikutuksessa
3. Ihmis- ja maailmankuva
- Myötätunto ja epäitsekkyys – yhteys haastavissakin tilanteissa
- Omien odotusten rikkoutuminen ja uuden suhtautumistavan löytäminen
- Oman vastuun tunnistaminen systeemissä
4. Kohtaaminen ja puheeksiotto
- Step-by-step -malli haastavaan keskusteluun
- Valmistautuminen, purkaminen ja coping-keinot
- Työkalut käytännön tilanteisiin
5. Palautuminen
- Myötätunnon laajentaminen
- Kivun kohtaaminen vs. välttely – miten jatkaa eteenpäin
Palautetta
”Koulutus erottui siitä yleisestä ’käykää lenkillä ja ottakaa syviä hengityksiä’ -tyyppisestä koulutuksesta.”
“Koulutus oli tosi hyvä ja se on jo nyt vaikuttanut myös siihen, kuinka me työyhteisössä puhumme ja sanoitamme asioita.”
“Osallistujat kokivat onnistuneeksi erityisesti koulutuksen laajan sisällön ja käytännönläheisen otteen.”
”Oli tavallaan uutta tässä kontekstissa ottaakin se oma ajatusmaailma ja myötätunto keskiöön, sen sijaan että fokus on jotenkin siinä miten pitää ne hankalat asiakastilanteet mahdollisimman kaukana itsestä henkisesti.”
”Oli erittäin tervetullutta, että yleensä aika jäykähköllä työpaikalla puhuttiin syvällisemmin ihmisyyteen liittyvistä asioista.”
Toteutus
Kesto: 2,5 h – 3 h
Toteutus: Etänä tai paikan päällä
Osallistujamäärä: ideaali max. 40
Hinta: alkaen 3970 € + alv
Valmentajat: Tutustu valmentajiin
!
Ota yhteyttä ja räätälöidään sisältö teidän organisaationne tarpeisiin.
Tämä valmennus on sijoitus parempaan johtamiseen, työrauhaan ja tulokseen.
Ei lakaista ongelmia maton alle, ota yhteyttä